W świecie, który każdego dnia staje się bardziej cyfrowy i mobilny, testy psychometryczne online stają się oczywistym elementem procesów rekrutacyjnych. Możliwość trafnego wyboru nowego pracownika, np. kierownika, członka zespołu inżynierskiego, handlowca, to wielkie wyzwanie. Współczesne standardy w HR dotyczą nie tylko wysokich kompetencji pracownika, ale także odpowiedniej osobowości i wybranych cech charakteru.
Jako narzędzia wspomagające proces rekrutacji, testy kompetencji stają się, zarówno w Polsce jak i na świecie, standardem – zapewnia nas ekspert z HR24.com.pl. Na wielu etapach rekrutacji, umiejętnie wykorzystany test kompetencji znacznie przyspiesza i ułatwia cały proces. Musi być to jednak kwestionariusz przygotowany przez profesjonalistów, czyli w wykwalifikowanych psychologów. Test na kompetencje, by uznano go za spełniający standardy we współczesnej branży HR, musi wykazywać się trafnością i rzetelnością. Ponadto wszystkie testy kompetencji przechodzą procesy normalizacji i standaryzacji. W nowoczesnych metodach zarządzania zasobami ludzkimi nie może być mowy o amatorskich quizach czy testach – dodaje nasz rozmówca.
Osoba poproszona o wypełnienie testu na kompetencje, odpowiada na pytania z bardzo zróżnicowanych kategorii. Jeśli jest to np. test na kompetencje językowe, trafność ocenia się bardzo łatwo, gdyż jest to test typowo wiedzowy. Jednak w przypadku testu na osobowość, gdy kandydat odpowiada na pytania i sytuacje życiowe, hipotetyczne, określenie trafności gwarantuje osobie badającej wiedzę o tym, w jakiej mierze dana cecha jest badana. W przypadku testów kompetencji w biznesie ważnym jest precyzyjne określenie, jakie cechy bada test oraz czy są to cechy ważne dla danego stanowiska pracy.
Rzetelność testu na kompetencje pokazuje nam z jaką dokładnością badana jest dana cecha. Test kompetencji o wysokiej rzetelności ma niskie ryzyko błędu pomiarowego.
Normalizacja testu kompetencji pozwala porównać wynik pojedynczego testu do całej populacji osób badanych. Brak normalizacji powoduje zaś problemy w ocenie czy kandydat do pracy wypada pozytywnie czy negatywnie względem swoich konkurentów. Normalizacja jest charakterystyczna dla danego kraju, a zatem testy kompetencji przygotowane dla mieszkańców Polski, niekoniecznie mogą być stosowane dla mieszkańców innych krajów.
Istotnym aspektem testów psychometrycznych w biznesie jest ich standaryzacja. To właśnie dzięki niej testy kompetencji mogą być przeprowadzone prawidłowo, gdyż określa szczegółowo wszystkie czynności prowadzone w ramach testu. Tylko test na kompetencje wykonany zgodnie ze standardami zagwarantuje wiarygodne wyniki i prawidłową interpretację.