W dzisiejszym odcinku przyjrzymy się typowym błędom podczas procesu rekrutacyjnego.
Błędy rekrutacji:
Do najczęstszych błędów popełnianych w czasie rozmów kwalifikacyjnych zaliczamy:
- błąd atrybucji – polega na interpretowaniu zdarzeń i zachowań kandydata w zależności od sytuacji;
- błąd podobieństwa – wyżej oceniani są kandydaci podobni do osób przeprowadzających rozmowę;
- dogmatyzm – kandydaci są oceniani przez pryzmat wyznawanych przez osobę przeprowadzającą rozmowę poglądów, zasad czy wzorców;
- dramatyczne zdarzenia – ocena jest zdeterminowana pewnym charakterystycznym zajściem (np. rozlanie herbaty na stół przez kandydata);
- efekt aureoli – (halo effect) polega na wyciąganiu ogólnych wniosków na podstawie jednej cechy;
- efekt kontaktu – pojawia się podczas wieloetapowego procesu selekcji, gdy osoby oceniające mają kilkukrotny kontakt z kandydatami – im częstszy kontakt, tym wyższa ocena kandydata;
- efekt hierarchii – ocenia kandydata jest zależna od jego rangi i statusu;
- efekt naśladownictwa – kandydat następny oceniany jest tak samo jak poprzedni;
- efekt pierwszego wrażenia – osoba przeprowadzająca rozmowę pozostaje pod wpływem wrażenia z pierwszych minut spotkania;
- efekt Pigmaliona (samospełniające się proroctwo) – okazywanie określonego nastawienia osoby oceniającej powoduje, że kandydat dostosowuje do niego swoje odpowiedzi i zachowanie;
- efekt przypodobania się – ocena nie jest obiektywna ze względu na związki rodzinne, towarzyskie lub zawodowe pomiędzy kandydatem a osobą przeprowadzającą rozmowę;
- efekt skruchy – przyznanie się przez kandydata do popełnionych błędów powoduje, że kolejne nie są oceniane negatywnie, mogą wręcz zostać ocenione pozytywnie;
- błąd tendencji centralnej – niechęć do stawiania ocen skrajnych;
- liberalizm oceniającego – skłonność do zbyt łagodnego oceniania kandydatów;
- mechanizm atrybucji – przenoszenie na kandydata cech osób trzecich;
- mechanizm projekcji – przenoszenie na kandydata cech osoby oceniającej;
- sympatia i antypatia – ocena kandydata zależy od emocji jakie wzbudził w osobie przeprowadzającej rozmowę;
- transfer stereotypu – kandydat jest oceniany na podstawie stereotypów;
- zjawisko promieniowania – osoba przeprowadzająca rozmowę kwalifikacyjną nagina oceny cząstkowe, aby dostosować je do oceny ogólnej;
- efekt pierwszeństwa i efekt świeżości – jeśli kandydatów jest kilku pod rząd, to najlepiej zapamiętuje się pierwszego i ostatniego;
- pytania sugerujące – osoba przeprowadzająca rozmowę zadaje pytania w taki sposób, że sugeruje właściwą (oczekiwaną) odpowiedź
- pytania zamknięte – osoba przeprowadzająca rozmowę zadaje pytania w taki sposób, że odpowiedzi na nie są bardzo krótkie i nie dają kandydatowi możliwości rozwinięcia wypowiedzi i uzupełnienia jej o dodatkowe informacje;
- pytania kłopotliwe – są to pytania, na które odpowiedź może dla kandydata z pewnych względów kłopotliwa (np. pytanie o oczekiwane wynagrodzenie);
- trudności językowe – mogą wynikać z wieloznaczności i niejasności języka, którym posługują się zarówno kandydat, jak i osoba przeprowadzająca rozmowę;
- brak aktywnego słuchania – utrudnia skuteczną wymianę informacji pomiędzy kandydatem a osobą oceniającą
Agnieszka Dejnaka wskazuje na jeszcze jedną grupę błędów popełnianych przez osoby przeprowadzające rozmowy kwalifikacyjne. Skutkiem tych błędów jest nie tyle przyjęcie do pracy niewłaściwych kandydatów, ile zniechęcenie najlepszych do dalszego ubiegania się o stanowisko, co w konsekwencji prowadzi do spadku skuteczności doboru pracowników. Do opisanej wyżej grupy błędów zalicza się między innymi: okazywanie braku szacunku do kandydata, wywyższanie się osoby prowadzącej rozmowę, niedotrzymywanie obietnic i zatajanie istotnych informacji.
W kolejnym odcinku przybliżymy Employer Branding.
#wiedza #rekrutacja #testykompetencyjne #assessmentonline #hr24