Ważne jest, aby szkolić swoich liderów w celu zwiększania ich pewności siebie i skuteczności, kształtując osoby, które osiągają swój pełny potencjał. Skuteczne przełamywanie lodów przyda się nie tylko uczestnikom szkolenia, ale także i Tobie! Komfort, jaki to tworzy, przyniesie również korzyści Tobie jako koordynatorowi i ułatwi Ci radzenie sobie z niezależnymi i szczerymi potencjalnymi liderami.
Po pierwsze, tak jak w przypadku każdego przełamywania lodów, ważne jest, aby znaleźć sposób, aby zachęcić osoby do nawiązania kontaktu z tymi, których nie znają, ponieważ wszyscy wiemy, że wolimy siedzieć w gronie przyjaciół niż z nieznajomymi. Poproś wszystkich w sali, aby ustawili się w kolejności według tego, jak długo pracują w firmie i ponumeruj ich od 1 do 5 (lub podziel ich na tyle grup, ile chcesz), a następnie podziel ich na mieszaninę nowicjuszy i starych wyjadaczy według przypisanych im liczbom.
Kiedy tego dokonasz, można rozpocząć przełamywanie lodów….
Znajdźcie wspólne elementy
Poproś każdą grupę, aby znalazła x liczbę wspólnych elementów, z wyłączeniem czynników związanych z wyglądem fizycznym oraz elementów zniechęcających w pracy. Pozwala to uczestnikom grupy na wzajemne poznanie się, ponieważ siłą rzeczy ujawniają o sobie te elementy, które nie są wspólne dla ich grupy, a także te cechy lub doświadczenia, które podzielają.
Może to wymagać ustalenia limitu czasowego, ponieważ gdy wszyscy wdadzą się w rozmowę, na pewno znajdą wiele wspólnego, bądź będą zaintrygowani tym, jak bardzo się różnią. Po ustaleniu wspólnych punktów, jedna osoba z każdej grupy czyta ich listę wszystkim zgromadzonym w sali, pozwalając tym samym wszystkim poczuć się ze sobą powiązanymi, jako że mogą znaleźć wspólne elementy również z innymi grupami.
Psychologia:
Znajdowanie wspólnych elementów z ludźmi wokół Ciebie może stworzyć coś w rodzaju „grupy własnej”, „nas”. Na przykład, jeśli grupa stwierdzi, że wszyscy kochają ocenianie psychometryczne i wszyscy pracują dla Clevry, jednoczy to grupę przeciwko „nim”; czyli tym, którzy nie pracują dla Clevry (tak samo jak, przeciwko tym, którzy nienawidzą psychometrii).
Według psychologa Henri Tajfela grupa własna stara się poprawić swój obraz poprzez znalezienie negatywnych aspektów grupy obcej. Choć brzmi to złośliwie, dzieje się to nieustannie w życiu codziennym – na przykład wrogie uczucia wobec tych, którzy wspierają inną drużynę piłkarską niż Ty.
Stworzenie grupy własnej, w której uczestnicy szkolenia czują się jednością z tymi którzy ich otaczają, zmotywuje ich do działania prospołecznego ogólnie w stosunku do swojej grupy, ale także do większego zaufania, wykazania się wyższym poziomem empatii i dzielenia się swoimi zasobami. Znajdź więc wspólne elementy z ludźmi wokół Ciebie, a oni mogą po prostu poczęstować Cię garścią swoich chipsów podczas przerwy na kawę.
Czas na pieniądze
Niezwykle szybkie i nieco nietypowe przełamywanie lodów, kiedy masz mało czasu. Można je przeprowadzić w małych grupach lub wspólnie ze wszystkimi. W zależności od tego, czy ludzie mają w pobliżu swoje rzeczy, poproś ich, aby otworzyli swoje portfele i wybrali monetę, lub zapewnij, każdemu monetę. Pojedynczy uczestnicy muszą podać swoje nazwisko, zawód i coś ciekawego, co zrobili w roku podanym na monecie. Jest to szybkie, zabawne i bogate w informacje.
Stosowna dyskusja na temat przywództwa
Omówienie tematu związanego z kursem będzie najszybszą metodą na przełamanie lodów oraz w tym samym czasie wprowadzeniem do sesji. Wybierz coś, co jest nieco kontrowersyjne, aby zachęcić do dyskusji; ważne jest jednak, aby nie wybierać niczego zbyt wrażliwego. Podziel uczestników na małe grupy i poproś ich, aby się przedstawili, zanim omówią pytania typu „czy liderem trzeba się urodzić czy można się nim stać?”, „co jest dla Ciebie najważniejsze jako lidera?” lub „jaki jest najlepszy styl przywództwa?”.
Wariant: jedno słowo.
Uczestnicy mówią grupie jedno słowo, które ich zdaniem najlepiej opisuje, czym jest przywództwo, ich styl przywództwa, największą klęskę spotykającą wielu liderów itp., w zależności od, co pasuje do nadchodzącej sesji. Jest to krótkie i dynamiczne, ale może łatwo przerodzić się w dyskusję.
Najlepsze momenty i największe osiągnięcia
Poproś małe grupy, aby omówiły swoje triumfy w miejscu pracy, mogą to być ich największe osiągnięcie lub mniejsze wydarzenia, z których są dumni. Podaj przykłady, z których mogą skorzystać m.in. podpisanie ważnego kontraktu lub skuteczne pośredniczenie w konflikcie w biurze. Gdy grupy wymienią się swoimi osiągnięciami, poszczególne osoby mogą następnie przekazać szerszej grupie informację zwrotną na temat tego, co wywarło na nich wrażenie lub co zamierzają zrobić w przyszłości.
Grupy mogą następnie spróbować znaleźć wspólne kwestie w tym, co uznały za inspirujące, aby stworzyć bardziej spójny i połączony zbiór osób – ponownie kultywując grupę własną. Jest to szczególnie przydatne w przypadku przełamywania lodów wśród liderów, ponieważ nie tylko pozwala dzielić się doświadczeniami, ale także zwiększa ich pewność siebie – niezbędny element skutecznego przywództwa.
Wariant: Nastoletnie marzenia
Użyj tego samego ćwiczenia, ale tym razem zapytaj uczestników o ich największe osiągnięcia w wieku 18 lat. Może to prowadzić do nieco bardziej żartobliwych odpowiedzi lub ujawnienia przez uczestników niezwykle imponujących osiągnięć wieku nastoletniego.
Psychologia:
Jak donoszą badania psychologiczne, pewność siebie jest stale uznawana za kluczowy zasadniczy warunek skutecznego przywództwa. Pewien psycholog, Edwin Locke, powiedział kiedyś, że „pewność siebie jest niezbędną cechą skutecznego przywództwa, która jest bezdyskusyjna”. Tak więc wiemy, że wszyscy zgadzają się co do tego, że jest to ważne, ale dlaczego jest to takie konieczne?
Odpowiedź na to pytanie pochodzi od innego, prawdopodobnie bardziej znanego, psychologa, Alberta Bandury. Zaproponował model samoregulacji, który omawia coś, co nazywa się poczuciem własnej skuteczności, co jest dość specyficznym terminem dla tego, co ogólnie nazwalibyśmy pewnością siebie – zwłaszcza gdy mówimy o świecie pracy. Poczucie własnej skuteczności odnosi się do przekonania, że masz możliwości i dostępne zasoby, aby sprostać wymaganiom zadania lub sytuacji.
Model stwierdza, że silne poczucie własnej skuteczności prowadzi do tego, że osoby stawiają sobie ambitne cele, intensywniej pracują nad zadaniami, potrafią wytrwać w obliczu przeszkód, aktywnie poszukują skutecznych strategii zadaniowych oraz ukierunkowują zasoby behawioralne i poznawcze na działania mające związek z osiąganiem celu. Podobnie, badania nad przywództwem wykazały, że skuteczni współcześni liderzy są osobami sprawczymi, które wpływają na daną sytuację, a nie tylko na nią reagują. Sugeruje to zatem, że posiadanie pewności siebie, a dokładniej mówiąc silna wiara w swoje zdolności do osiągania dobrych wyników, prowadzi do skutecznego, aktywnego przywództwa.
Z drugiej strony brak pewności siebie jest często wymieniany jako jeden z najważniejszych powodów, dla których ludzie unikają zajmowania stanowisk przywódczych. Przekonanie, że nie jesteś wystarczająco dobry – bez względu na to, czy jest to Twoja osobista wojna przeciwko Tobie samemu, czy też struktury społeczne, które ciągle Ci mówią, że nie nadajesz się do roli przywódcy – może to zmiażdżyć każdy potencjał przywódczy. W rzeczywistości brak pewności siebie lub przekonanie, że nie posiada się umiejętności i zasobów, aby aktywnie przetrwać w obliczu przeciwności losu, często powoduje, że na stanowiskach kierowniczych nie ma więcej kobiet.
Dlatego, chociaż jest to dynamiczne, krótkie przełamywanie lodów, niewielki wzrost pewności siebie może naprawdę wpłynąć na zdolności przywódcze, co oznacza, że uczestnicy będą mogli jak najlepiej skorzystać z kursu. W Clevry koncentrujemy się na budowaniu pewności siebie podczas naszych kursów rozwoju przywództwa, więc ten sposób przełamywania lodów jest również idealny do wprowadzenia tego tematu.
Bingo nawiązywania kontaktów
Rozdaj każdemu uczestnikowi szkolenia planszę bingo, która zamiast liczb zawiera opisy. Na przykład „ktoś, kto podróżował do Japonii” lub „ktoś, kto jeździł konno”, mieszanina mniej jasnych lub bardziej powszechnych określeń. Uczestnicy chodzą po sali i rozmawiają z innymi, a kiedy znajdą kogoś, kto zrobił jedną z rzeczy na planszy bingo, skreślają ją. Nawiązywanie kontaktów trwa, dopóki ktoś nie krzyknie „BINGO!!!!”.
Ta gra daje wszystkim powód do rozmowy i może ujawnić intrygujące rzeczy, których inaczej by nie odkryli.
Jenga z pytaniami.
Ten ostatni sposób na przełamywanie lodów wymaga pewnych przygotowań przed sesją szkoleniową – więc jeśli czytasz to w przeddzień rozpoczęcia programu rozwoju przywództwa, w panice, aby znaleźć coś ekscytującego dla swoich uczestników, obawiam się, że może już być za późno.
Jeśli masz trochę więcej czasu, weź zestaw Jengi i napisz swoje pytania przełamujące lody na jednej stronie każdego klocka, tak aby nie były widoczne po ułożeniu ich w wieżę. Mogą to być osobiste pytania typu „poznaj mnie bliżej”, pytania specyficzne dla branży i przywództwa lub mieszanka. Potem po prostu gracie w Jengę, ale gdy komuś uda się wyciągnąć klocek, musi odpowiedzieć na zapisane na nim pytanie, dopóki wieża nie przewróci się na ziemię.
Wariant: Karty z pytaniami.
Jeśli jesteś kreatywnym typem lub po prostu nie masz Jengi, możesz stworzyć coś podobnego w formie gry karcianej. Na przykład, umieść pytania na odwrocie każdej karty do gry, a kiedy gracz będzie musiał wybrać kartę, odpowie na pytanie znajdujące się z tyłu. Byłoby to dobre rozwiązanie w przypadku takiej gry jak Go Fish, w której gracze często wybierają karty.
Przełam lody, znajdując wspólne elementy, przy czymś krótkim i słodkim, poprzez rozmawianie o przywództwie i świętowanie osiągnięć lub grając.